Magyar English


Kütyühasználat: mikortól és mennyi ideig engedjük

- Blog

A technológia térhódítása a gyermekeket is elérte, ezáltal pedig egyre fiatalabb korban találkoznak a digitális eszközök repertoárjával. Összeszedtük az ezzel kapcsolatos tudnivalókat, ezáltal könnyebben megállapíthatod, hogy gyermeked számára mi a megfelelő mérték. Olvass tovább!

A WHO 2019-ben állást foglalt a témában, és közzétette ajánlását, mely több kutatás eredményeit, és számos ország szakembereinek véleményét foglalja össze. Eszerint:

  • Az 1-2 éves babák ne nézzenek egyáltalán képernyőt, a 2-5 éves kor közötti gyermekek pedig 1 nap maximum 1 órán keresztül, szülői felügyelet mellett.
  • Az alvás előtti órákban egy gyermek se legyen képernyő előtt, fordított esetben az alvásminőség romlása következhet be.
  • Éjszakára ne hagyd bekapcsolva a telefonokat, tableteket, amennyiben lehetséges, ha pedig nem, legalább az értesítéseket kapcsold ki.
  • Se a felnőttek, se a gyermekek ne nézzék a képernyőt evés vagy családi program közben, illetve háttérzajként se menjen.
  • Amennyiben hosszabb ideig kénytelen gyermeked képernyő előtt ülni, úgy óránként tartson pár perc szünetet, mozogjon és igyon pár korty vizet.

A WHO ajánlása egy iránymutató, mely segítségével könnyebben megállapíthatod, hogy a te gyermeked számára mi a megfelelő mérték, amikor a kütyühasználatról van szó.

 

Ezért nem ajánlott 2 éves kor alatt engedni, hogy a baba képernyőt nézzen

Gyermeked szemizmai ebben az életszakaszban még nem elég erősek ahhoz, hogy hosszasan egy irányba tudjon nézni, ezért szemtengelyferdülést, szemromlást eredményezhet, ha elektronikus képernyőt néz. Egy mesekönyv vagy diavetítővel vetített mese kevésbé megterhelő a szemnek, és épp olyan szórakoztató, mint a mozgókép, ráadásul rengeteg pozitív hatása is lesz a kis mesehallgatóra. 

 

Az alvás előtti kütyüzés

Ha gyermeked elalvás előtt még a kütyüjét nyomkodja, esetleg mesét néz, az sok esetben az alvásminőség romlásához vezethez, hiszen a kijelzők kékes fényét úgy észleli a szervezet, mintha a napfény világítana, ettől pedig megváltozik a melatonin hormon termelési aránya, ami az ébrenlétet szabályozó ritmust állítja be. Éppen ezért fontos, hogy inkább olvass el neki egy mesét, játsszatok kedvenc plüsseivel egy kicsit, vagy bábozzatok amíg elalvás közeli állapotba nem kerül.

Tipp: A bábozás a mesélés egy egészen új dimenzióját nyitja meg, és egy kifejezetten hasznos eszköz a gyermekek fejlesztésében. Olvasd el itt, miért!

 

Megoldás

Bizony előfordul, hogy a segítségedre van egy kütyü addig, amíg fontos dolgokat intézel el, hosszasan kell várakozni vagy a házimunkát szeretnéd elvégezni. Az ajánlás alapján a napi 1 óra belefér, így érdemes olyankorra időzíteni az ilyen jellegű teendőket. Természetesen ez az idő nem sok, amikor főzésről, takarításról van szó, de ha kialakítasz egy megfelelő napirendet, és a héten több napra osztod el a teendőket, biztosan könnyebb dolgod lesz. Mindemellett pedig érdemes egy klassz játékot beújítani, amivel szintén le tudod kötni csemetédet. 

A ThinkFun például számos olyan játékot kínál, amivel egyedül is tud játszani gyermeked, mindeközben pedig készségei is fejlődnek. Egy puzzle szintén egy klassz aduász, ami nemcsak remek kikapcsolódást nyújt gyermeked számára, de rengeteg pozitív hatása is van. Egy kreatív játék, amivel szabadon alkothat gyermeked, elfoglalja őt órákra, de egy tudományos készlettel sem lőhetsz mellé, amivel ráadásul tanul is a móka közben.

 

Forrás: 12

Képek forrása: 1, 2